Publiczne Przedszkole
w Skomlinie

98-346, Skomlin

ul. Trojanowskiego 2

 

sekretariat@ppskomlin.szkolnastrona.pl

Raport Ewaluacja Zewnętrzna

Nadzór pedagogiczny
System Ewaluacji Oświaty
RAPORT Z EWALUACJI PROBLEMOWEJ:
Efekty Zarządzanie
Publiczne Przedszkole w Skomlinie
Skomlin
Łódzki Kurator Oświaty
Kuratorium Oświaty w ŁodziPrzebieg ewaluacji:
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w szkole (lub placówce) przez
wizytatorów do spraw ewaluacji. Raport z ewaluacji problemowej dotyczy jednego z przedstawionych poniżej
obszarów.
Ewaluacja polega na zbieraniu i analizowaniu informacji:
o efektach działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły
lub placówki (na podstawie danych informujących o wynikach pracy szkoły (lub placówki) odzwierciedlonych
w umiejętnościach, zachowaniach, postawach, działaniach uczniów i w osiąganych przez nich rezultatach
na różnego rodzaju testach, egzaminach),
o procesach zachodzących w szkole lub placówce (na podstawie danych, które informują o procesach
i działaniach zachodzących i podejmowanych w szkole (lub placówce), a decydujących o sposobie
funkcjonowania, charakterze szkoły (lub placówki) i przede wszystkim prowadzących do pożądanych
efektów),
o funkcjonowaniu szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy
z rodzicami uczniów (na podstawie danych informujących o sposobie współpracy ze środowiskiem
i funkcjonowaniu w środowisku oraz wykorzystaniu tych zasobów w procesie nauczania i uczenia się),
o zarządzaniu szkołą lub placówką (na podstawie danych informujących o sposobach zarządzania
decydujących o jakości działań podejmowanych w szkole lub placówce).
Ewaluacja ma na celu zebranie informacji i ustalenie poziomu spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań
zawartych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie
nadzoru pedagogicznego.
Szkoła lub placówka może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 2 / 21Opis metodologii:
Badanie zostało zrealizowane w dniach 14-06-2013 - 27-06-2013 przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji, w skład
którego weszli Alicja Rusin, Małgorzata Kania.
W trakcie ewaluacji w placówce zbierano informacje pochodzące z wielu źródeł - dyrektora, uczących
w przedszkolu nauczycieli, innych pracowników, dzieci, ich rodziców, partnerów przedszkola i przedstawicieli
samorządu lokalnego. Do gromadzenia danych wykorzystano metody ilościowe (ankiety w wersji elektronicznej
i papierowej), jakościowe (wywiady indywidualne, grupowe, obserwację i analizę źródeł zastanych). Zestawienie
metod, technik doboru próby i liczby osób, które wzięły udział w badaniach znajduje się w tabeli poniżej.
Wywiady grupowe zostały przeprowadzone po realizacji i analizie ankiet, pełniąc wobec nich funkcję wyjaśniającą.
Kategoria badanych/źródła
danych
Metoda/technika Sposób doboru próby Wielkość próby/liczba
obserwowanych jednostek
Dyrektor przedszkola Indywidualny wywiad
pogłębiony
nd nd
Ankieta elektroniczna (CAWI) nd nd
Nauczyciele Ankieta elektroniczna (CAWI)
"Przedszkole, w którym pracuję"
Badanie na próbie pełnej 7
Wywiad grupowy
zogniskowany (FGI)
Nauczyciele zróżnicowani pod względem stażu i pracy w zespołach zadaniowych oraz psycholog 5
Pracownicy niepedagogiczni
Wywiad grupowy zogniskowany (FGI)
Pracownicy inni niż nauczyciele: woźne oddziałowe,

pracownicy techniczni 2
Dzieci Wywiad grupowy zogniskowany (FGI)
Przedstawiciele najstarszej grupy 12
Rodzice Wywiad grupowy zogniskowany (FGI)
Przedstawiciele rady rodziców i i rad grupowych, reprezentujący różne roczniki oraz wszyscy chętni 25
Ankieta audytoryjna (PAPI) Rodzice obecni w trakcie badania na terenie przedszkola 62
Partnerzy przedszkola, przedstawiciele samorządu lokalnego
Wywiad grupowy zogniskowany (FGI)
Przedstawiciele samorządu lokalnego i instytucji wskazanych przez dyrektora jako partnerzy 0
Obserwacja zajęć Wszystkie grupy 3
Obserwacja przedszkola Wewnątrz i na zewnątrz nd
Analiza danych zastanych
Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 3 / 21Informacja o placówce
Nazwa placówki Publiczne Przedszkole w Skomlinie
Patron
Typ placówki Przedszkole
Miejscowość Skomlin
Ulica TROJANOWSKIEGO
Numer 2
Kod pocztowy 98-346
Urząd pocztowy SKOMLIN
Telefon 0438864633
Fax
Www
Regon 73149425200000
Publiczność publiczna
Kategoria uczniów Dzieci lub młodzież
Charakter brak specyfiki
Uczniowie, wychow., słuchacze 140
Oddziały 6
Nauczyciele pełnozatrudnieni 10
Nauczyciele niepełnozat. (stos.pracy) 2
Nauczyciele niepełnozat._(w etatach) 0
Średnia liczba uczących się w oddziale 23.33
Liczba uczniów przypadających na jednego pełnozatrudnionego nauczyciela 14
Województwo ŁÓDZKIE
Powiat wieluński
Gmina Skomlin
Typ gminy gmina wiejska
Liczba mieszkańców
Wysokość wydatków na oświatę
Stopa bezrobocia

Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie

Wprowadzenie: obraz placówk

Raport do lektury, którego Państwa zapraszamy, dotyczy ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej
w czerwcu 2013 roku w Publicznym Przedszkolu w Skomlinie. Poniżej znajdą Państwo najważniejsze
informacje o przedszkolu wynikające z przeprowadzonych badań w zakresie obszaru: efekty działalności
dydaktycznej wychowawczej , wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
i zarządzanie placówką.
Przedszkole jest placówką publiczną znajdującą się na terenie gminy Skomlin (powiat wieluński). Jego organem
prowadzącym jest Gmina Skomlin. Do przedszkola uczęszczają dzieci ze Skomlina, Toplina, Bojanowa, Zbęku,
Klasaka, Brzozówki, Maręży, Brzezin, Wichernika i Wróblewa. Macierzysta placówka prowadzi ponadto dwa
oddziały: w miejscowościach Wichernik i Wróblew. W oddziałach zamiejscowych zajęcia prowadzone są w grupach
mieszanych dzieci od 3 do 6 lat.
Przedszkole znajduje się w budynku wolnostojącym w centrum miejscowości. Budynek przedszkola jest położony
przy bocznej ulicy dojazdowej do Urzędu Gminy, Ośrodka Zdrowia i Straży Pożarnej. Baza i warunki lokalowe
przedszkola są bardzo dobre - budynek oddany do użytku w 1987 r. z dobrze wyposażoną kuchnią, zmywalnią,
obieralnią, magazynami żywnościowymi i pomieszczeniami gospodarczymi. Teren przedszkola jest ogrodzony
i zagospodarowany pod kątem potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym, co zapewnia im możliwość
aktywności na świeżym powietrzu. Przedszkole jest bardzo dobrze wyposażone w pomoce dydaktyczne i zabawki,
co można zaobserwować w salach i na holu. Sale zajęć urządzone są estetycznie z miejscem do odpoczynku dla
dzieci - kąciki ciszy. W pracy przedszkola szczególny nacisk kładzie się na wszechstronny rozwój dzieci w wieku
przedszkolnym w oparciu o zróżnicowaną ofertę, dostosowaną do ich potrzeb, zainteresowań i możliwości.
Przedszkole analizuje osiągnięcia dzieci uwzględniając ich możliwości rozwojowe. Informacje o tym, jakie są
możliwości rozwojowe dzieci, pozyskuje poprzez ich systematyczną i planową obserwację z wykorzystaniem
narzędzi ewaluacyjnych (w zależności od wieku dzieci 3 i 4 letnie arkusze obserwacji, dzieci 5 i 6 letnie arkusze
badania gotowości szkolnej) oraz z opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej. Wyniki diagnozy, pozwalają
nauczycielom opracowywać indywidualne programy wspierana i korygowania rozwoju dziecka lub rozwijania
szczególnego potencjału dzieci.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu organizowana jest w szczególności w formie zajęć korekcyjno
- kompensacyjnych, logopedycznych, porad, konsultacji. Analiza osiągnięć i postępów dzieci pozwala również
placówce wyznaczać nowe kierunki pracy przedszkola, tworzenie programów własnych i podejmowanie
przedsięwzięć edukacyjnych.
Placówka wspiera rozwój wszystkich dzieci realizując zajęcia obowiązkowe w oparciu o podstawę programową
oraz zajęcia dodatkowe tj. język angielski, rytmika prowadzona we współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury
i Sportu w Skomlinie; opracowując i wdrażając programy własne z edukacji ekologicznej („ Mały skrzat z ekologią
za pan brat ”); realizując programy ogólnopolskie tj.: „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, ,,Bohaterowie Akademii
Aquafresch", ,, Bohaterowie Akademii Przedszkolaka", „Przedszkola równych szans”; biorąc udział w akcjach:
,,Polska Biega”, ,,Sprzątanie Swiata”, „Góra grosza ”, ,,Cała Polska czyta dzieciom"
Nauczyciele rozwijają aktywność dzieci poprzez stosowanie na zajęciach aktywizujących metod pracy, udział
w ogólnopolskich konkursach („Mały Geniusz”, „Segregujemy odpady”, „Moja przygoda ze Zdrojkiem”, „Moja
przygoda w Muzeum”, „Namaluj swego Misia”, „Moja przygoda w krainie zdrowych zębów”); konkursach wewnątrz
przedszkolnych (,,Jestem bezpieczny”) i organizowanych przez pedagoga szkolnego i Gminną Komisję do Spraw
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Skomlinie, udział w kampaniach „Mamo, tato nie truj mnie
dymem”.
W przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie, znają i przestrzegają ogólnie przyjęte normy społeczne. Prowadzona
jest diagnoza zachowań dzieci i podejmowane są różnorodne działania wychowawcze mające na celu
eliminowanie zagrożeń oraz wzmacniania właściwych zachowań wychowanków. O propagowaniu bezpieczeństwa
- świadczy realizacja programów i projektów tj.: „Bezpieczny przedszkolak”, „Czyste powietrze wokół nas”, które
przybliżają dzieciom wiedzę na temat zagrożeń, uczą przewidywania ich skutków, radzenia sobie w trudnych
sytuacjach, podejmowania właściwych decyzji. Wdrożony w przedszkolu program adaptacyjny ”Będę
przedszkolakiem” pomaga dzieciom w odnalezieniu się w nowym otoczeniu i zaadoptowaniu się do nowych
Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 5 / 21warunków.
Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie podstawy programowej. Podejmowane są działania
wzbogacające istniejącą bazę w celu poprawy warunków realizacji przyjętego programu wychowania
przedszkolnego i poszerzenia oferty zajęć.
W przedszkolu funkcjonują zespoły zadaniowe. Dyrektor, aby pobudzić pracę zespołową, akceptuje spontaniczną
aktywność pracowników. Efekty pracy są analizowane i oceniane w procesie bieżącego zarządzania placówką
i wewnętrznego nadzoru. Działania dyrektora przyczyniają się do rozwijania kreatywności nauczycieli. Nauczyciele
biorą współodpowiedzialność za pracę przedszkola. Uczestniczą w różnorodnych formach doskonalenia
zawodowego, zdobywają dodatkowe kwalifikacje.
Nauczyciele są zaangażowani w realizację ewaluacji wewnętrznej. Wyniki wewnętrznego nadzoru pedagogicznego
są wykorzystywane do planowania pracy przedszkola. Ewaluacja wewnętrzna prowadzona jest z udziałem
zespołów nauczycieli. Wnioski z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego powodują korzystne zmiany
w funkcjonowaniu przedszkola. Wprowadzane zmiany przyczyniają się do rozwoju przedszkola.
Poniżej przedstawiony raport zawiera szczegółowe informacje dotyczące badanego obszaru.
Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 6 / 21Wyniki ewaluacji:

Obszar: Efekty
Wymaganie: Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności


Komentarz:
Przedszkole z sukcesem uczy dzieci samoobsługi i współdziałania w grupie. Poprzez dobrze
wyposażoną bazę i sposoby pracy tworzy warunki sprzyjające aktywności ruchowej i twórczej
wychowanków. Prowadzona w placówce systematyczna analiza osiągnięć dzieci uwzględnia ich
możliwości rozwojowe, służy modyfikowaniu działań placówki i przyczynia się do efektywnego rozwijania
umiejętności przedszkolaków.
Dzieci potrafią działać samodzielnie. Dzieci w wywiadzie twierdzą, że w przedszkolu uczą się m.in.: czynności
samoobsługowych i higienicznych, umiejętności koniecznych do nauki w szkole, pożądanych zachowań
prospołecznych, proekologicznych, zachowania bezpieczeństwa itd., a ponadto zdobywają wiedzę z różnych
dziedzin. Ankietowani rodzice podaję , że ich dziecko potrafi samodzielnie wykonywać czynności tj.: załatwianie
potrzeb fizjologicznych, poprawnie trzymanie łyżki, mycie rąk i twarzy, rozbieranie się (62 z 62), poprawne
trzymanie widelca (61 z 62), zapinanie guzików (32 z 62). Pracownicy niepedagogiczni w wywiadzie twierdzą,
że we wszystkich grupach wiekowych dzieci potrafią załatwiać potrzeby fizjologiczne, myć ręce, twarz, poprawnie
trzymać łyżkę i widelec. W grupach 4,5,6 - latków dzieci samodzielnie rozbierają i ubierają się. W grupie 3-latków
nie wszystkie dzieci radzą sobie z zapinaniem guzików, zakładaniem butów na właściwą stopę. W/w potwierdza
obserwacja przedszkola.
Dzieci potrafią działać w grupie. Dyrektor w wywiadzie deklaruje, że przedszkole uczy dzieci współpracy
pomiędzy sobą poprzez: organizowanie wspólnych zabaw i zajęć w sali i ogrodzie, wspólnych prac porządkowych,
wdrażanie do wzajemnej pomocy i wspierania się podczas wykonywania zadań, rozwijanie umiejętności
społecznych, wspólne urządzanie i dekorowanie sali, wzbogacanie kącików zainteresowań, ustalanie zasad
zachowania i postępowania, organizowanie akcji charytatywnych, uroczystości przedszkolnych i gminnych oraz
spartakiad przedszkolnych. Na wszystkich obserwowanych zajęciach nauczyciele stosowali formy pracy
zespołowej, tak by dzieci mogły uczyć się działania w grupie. Dzieci (cała grupa) bawiły się i/lub uczyły w grupie
z rówieśnikami. Potrafiły działać w grupie: samodzielnie dobierały się w zespoły, wymieniały między sobą swoje
opinie, dyskutowały i dochodziły do wspólnego wniosku. Reagowały na zachowanie kolegów odbiegające
od normy, przypominając reguły współzawodnictwa.
W przedszkolu tworzy się warunki sprzyjające aktywności ruchowej dziecka. Dzieci, jak same deklarują
w wywiadzie, lubią wychodzić na spacery. Podają, że mają wtedy możliwość zabawy na łące, stadionie. Korzystają
ze świeżego powietrza. Poznają środowisko przyrodnicze, obserwują ptaki, owady, rozpoznają drzewa (pomniki
przyrody obok kościoła) krzewy, obserwują zamieniające się pory roku, zjawiska atmosferyczne. Poznają swoją
miejscowość i znajdujące się w niej zabytki (modrzewiowy kościół oraz spichlerz, kaplica, dzwonnica) i różne inne
obiekty oraz zagrożenia dla środowiska przyrodniczego i ludzi. Uczą się zasad ruchu drogowego, obserwują ruch
uliczny, poznają i odczytują znaki drogowe. Partnerzy (wywiad), nauczyciele i dyrektor (ankiety) wskazują,
że wychowankowie przedszkola biorą udział w ogólnopolskiej akcji ,,Bieg wiosny", wyjeżdżają do sal zabaw
„Bajlandia” „Figloraj”. Corocznie organizowane są imprezy z okazji Dnia Dziecka, spartakiady sportowe, festyny
rodzinne ,,Rodzinnie, zdrowo i na sportowo", ,,Ko, ko euro spoko", ,,Dzień Rodziny". Przedszkolaki uczestniczą
w zajęciach rytmiczno - tanecznych organizowanych we współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury i Sportu
w Skomlinie. Partnerzy placówki twierdzą ponadto (wywiad), że w przedszkolu istnieją warunki sprzyjające
aktywności ruchowej dzieci. Dzieci mają nieograniczoną swobodę ruchu w przestronnych salach, oraz na świeżym
powietrzu. Wydzielono miejsce do zajęć ruchowych wyposażone w różnorodny sprzęt sportowy (obręcze, piłki,
laski, szarfy, woreczki, drabinki, skakanki, tunel, woreczki, kamienie, pachołki, skakanki, chusta animacyjna).
Placówka posiada nowy plac zabaw wyposażony w przeplotnie, zjeżdżalnie, drabinki, korzysta ze stadionu
sportowego Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Skomlinie. Organizuje zabawy i gry ruchowe, zespołowe. Dba
o maksymalnie długi czas pobytu dzieci na powietrzu. Codziennie organizowane są spacery i wycieczki.
Ankietowani nauczyciele (7 z 7) i dyrektor deklarują, że w przedszkolu wspiera się rozwój aktywności ruchowej
dzieci poprzez włączenie aktywizacji ruchowej w pakiet zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekującego się
grupą oraz maksymalnie długi czas spędzany na placu zabaw oraz zapewnienie bazy i wyposażenia sprzyjającego
aktywności ruchowej (bogato wyposażona sala do zabaw i zajęć ruchowych, duży plac zabaw z urządzeniami
Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 7 / 21ogrodowymi do zajęć i zabaw ruchowych), wykorzystanie metod aktywizujących rozwój ruchowy, a ponadto
poprzez zajęcia aktywizujące prowadzone przez specjalistów (np. rytmika, taniec) w pakiecie zajęć dodatkowych -
płatnych dodatkowo. Na wszystkich obserwowanych zajęciach stwarzano dzieciom warunki sprzyjające aktywności
ruchowej dziecka zarówno poprzez zapewnienie warunków lokalowych, jak i wyposażenia sal w pomoce.
Przedszkole wspiera działania twórcze dzieci. Dyrektor w ankiecie deklaruje, że wspieranie działań twórczych
(np. rysunek) jest włączone w pakiet zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekującego się grupą, a ponadto
przedszkole prowadzi wiele różnorodnych zajęć mających na celu wspomaganie i ukierunkowanie działań
i aktywności twórczej dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami. Podaje, że w ramach zajęć
z oferty podstawowej placówka organizuje wyjazdy do muzeum, przedstawienia teatralne wystawiane przez teatry
objazdowe, kina, biblioteki. Dzieci biorą udział w warsztatach i wystawach organizowanych przez Muzeum Ziemi
Wieluńskiej, Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie, Gminną Bibliotekę Publiczną w Skomlinie, Gminny Ośrodek
Kultury i Sportu w Skomlinie. Placówka zapewnia dzieciom możliwość uczestnictwa w warsztatach
umuzykalniających organizowanych przez podmioty zewnętrzne, przedstawieniach teatralnych w wykonaniu
teatrów z Białegostoku, Krakowa, Opola. Umożliwia dzieciom rozwój umiejętności artystycznych i prezentowanie
swych umiejętności w ramach corocznych uroczystości i imprez tj.: Święto Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Festyn
Rodzinny, Festyn ,,Miłośników Ziemi Skomlińskiej”, ,,Wigilia dla ludzi starszych i samotnych”, spotkania
,,Stowarzyszenia emerytów i rencistów”, Pasowanie na Przedszkolaka, Jasełka, bal karnawałowy, Andrzejki,
"Dzień Pluszowego Misia”. Organizuje we współpracy z Gminną Bibliotekę Publiczną w Skomlinie zajęcia
edukacyjne z wykorzystaniem literatury i filmów dla dzieci, propagując wśród dzieci zainteresowania książką
i literaturą dziecięcą. Prowadzi zajęcia teatralne, zajęcia z zakresu sztuki ludowej, warsztaty (ceramiczne ,,Świat
bombki – Krośnice, wykonanie papieru metodą czerpaną - Muzeum Ziemi Wieluńskiej ). Dzieci mają możliwość
prezentowania swoich osiągnięć podczas imprez okolicznościowych, konkursów przedszkolnych,
międzyprzedszkolnych, międzygminnych i ogólnopolskich (Mały Geniusz). Działania twórcze dzieci wspierane są
również, jak twierdzi, poprzez: organizowanie zajęć rozwijających działania twórcze z udziałem rodziców (np.
wykonanie stroików bożonarodzeniowych i wielkanocnych, upominków, prac plastycznych, zajęcia metodą Klanzy,
zachęcanie wychowanków do samodzielnej ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, rozwijanie zainteresowań.
Na terenie placówki widać efekty aktywności twórczej dzieci tj.: prace plastyczne, dekoracje, makiety, prace
techniczne, zespołowe prace plastyczne, kąciki z wytworami w salach zajęć (kącik sportowy). Prace wychowanków
prezentowane są w salach, na gazetkach, w szatni i korytarzu. Są różnorodne, wyrażają inwencję twórczą dzieci,
zgodne z aktualnie realizowanymi zagadnieniami programowymi, porą roku, kalendarzem imprez, świąt,
uroczystości i wydarzeń.
Dzieci adaptują się do grup rówieśniczych. Zdaniem 56 z 62 ankietowanych rodziców, ich dziecko chętnie
podejmuje zabawę z rówieśnikami. 6 z 62 twierdzi - raczej nie. 49 z 62 rodziców podaje, że ich dziecko potrafi
rozwiązywać konflikty z rówieśnikami, a 13 z 62 - raczej nie. Podczas obserwowanych zabaw całe grupy
zachowywały się zgodnie z regułami przyjętymi w przedszkolu. Nie było dzieci odseperowanych od zespołu. Dzieci
współdziałając w grupie/zespole przestrzegały norm i zasad zawartych w kodeksie przedszkolaka. Bardzo chętnie
angażowały się w wykonywanie rożnych zadań. Wzajemnie wspierały podczas wykonywania podjętego zadania.
W przedszkolu analizuje się osiągnięcia dzieci. Wszyscy (7 z 7) ankietowani nauczyciele i dyrektor (ankieta)
deklarują, że w placówce prowadzone są analizy osiągnięć dzieci. Dyrektor informuje (ankieta), że działania
placówki w tym zakresie wynikają z obowiązku przeprowadzania diagnozy przedszkolnej przez nauczycieli, które
nakłada na nich rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.
z 2009 r. nr 4, poz.17). Wszyscy (7 z 7) nauczyciele jednogłośnie twierdzą (ankiety), że w przedszkolu wdrożono
system analizowania osiągnięć dzieci. Na początku roku szkolnego przeprowadzana jest wstępna diagnoza
umiejętności wychowanków. W toku pracy w ciągu roku szkolnego nauczyciele analizują prace i wytwory dziecięce,
karty pracy, obserwują dzieci podczas zabaw, zajęć, dyżurów, czynności samoobsługowych i dokumentują
spostrzeżenia w arkuszach obserwacji. Zbierają informacje i opinie rodziców o dziecku, pozyskują opinie
specjalistów poradni psychologiczno - pedagogicznej. Pod koniec roku szkolnego przeprowadzana jest diagnoza
gotowości szkolnej dzieci 5,6 - cioletnich z wykorzystaniem Arkusz badania gotowości szkolnej, na podstawie której
sporządza się pisemną informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Zdaniem nauczycieli (wywiad)
analiza osiągnięć dzieci prowadzona w przedszkolu polega na porównywaniu poziomu ich wiedzy i umiejętności
z wymaganiami podstawy programowej oraz określeniu ich zdolności i trudności. Obserwacja wstępna, jak podają,
ma na celu poznanie potrzeb i możliwości rozwojowych każdego dziecka oraz opracowania indywidualnego
programu wspierania i korygowania rozwoju dziecka. Diagnoza końcowa, polega na oszacowaniu dynamiki
rozwoju każdego dziecka i jego indywidualnych postępów w różnych obszarach aktywności, wskazaniu zachowań
i umiejętności dziecka sprzyjających nauce dziecka w szkole oraz utrudniających im sprostanie obowiązkom
ucznia, wskazanie umiejętności które trzeba rozwinąć, usprawnić. O wynikach analiz informowani są rodzice dzieci.
Analiza osiągnięć uwzględnia możliwości rozwojowe dzieci. Nauczyciele i dyrektor w wywiadach deklarują,
że analizując osiągnięcia dzieci uwzględnia się ich możliwości rozwojowe. Dyrektor deklaruje, że określeniu
Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 8 / 21możliwości rozwojowych dzieci w przedszkolu służy prowadzona diagnoza wstępna uwzględniająca opinie poradni
psychologiczno - pedagogicznej. Nauczyciele i dyrektor wskazują (wywiady) iż analizując i oceniając osiągnięcia
dziecka z trudnościami bierze się pod uwagę wkład jego pracy i zaangażowanie w wykonanie zadania, wytrwałość
w dążeniu do celu oraz postęp w przyswajaniu wiadomości i umiejętności. W przypadku dziecka zdolnego,
samodzielność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów, twórcze myślenie oraz chęć i poprawność
wykonywania dodatkowych zadań o wyższym stopniu trudności oraz odnoszone sukcesy.
W przedszkolu wdraża się wnioski z analizy osiągnięć dzieci. Wszyscy (7 z 7) ankietowani nauczyciele wskazują,
że wyniki analizy osiągnięć dzieci stanowią podstawę ukierunkowanej pracy indywidualnej z dziećmi,
opracowywania indywidualnych programów wspierania ich rozwoju, organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej i współpracy ze specjalistami (logopeda, psycholog, pedagog). Przykłady działań
podejmowanych w przedszkolu w wyniku przeprowadzonych analiz osiągnięć dzieci, podane przez dyrektora
w ankiecie, to: powołanie zespołu planującego i koordynującego udzielanie pomocy psychologiczno -
pedagogicznej; informowanie rodziców o stanie rozwoju dzieci po diagnozie wstępnej i końcowej; organizacja
przesiewowych badań rozwoju mowy i słuchu; wspomaganie rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnymi
programami i planami działań wspierających; monitorowanie i kontrola realizacji podstawy programowej w ramach
nadzoru pedagogicznego; organizacja spotkań rodziców z psychologiem, pedagogiem, logopedą; opracowanie
i wdrożenie programów własnych z zakresu edukacji ekologicznej (,,Mały skrzat z ekologią za pan brat",
„Kubusiowi Przyjaciele Natury”), bezpieczeństwa („Jestem bezpieczny na drodze”) oraz programu adaptacyjnego
„Będę przedszkolakiem”; wdrożenie programów ogólnopolskich („Czyste powietrze wokół nas”, ,,Mamo, tato nie pal
przy mnie", „Bohaterowie Akademii Aquafresch”, ,,Bohaterowie Akademii Przedszkolaka", ,,Bezpieczne
przedszkole"); udział w ogólnopolskiej kampanii „Mamo, tato, wolę wodę”, konkursie ,,Mały Geniusz" oraz
ogólnopolskiej akcji charytatywnej „Szlachetna paczka”; zmiana programu wychowania przedszkolnego.
Wprowadzane zmiany przyczyniają się do rozwijania umiejętności dzieci. Zdaniem 50 z 62 ankietowanych
rodziców, przedszkole wspiera rozwój uzdolnień dzieci. 12 z 62 twierdzi - raczej nie. Jak deklarują nauczyciele
w wywiadzie, do rozwoju umiejętności dzieci przyczyniła się realizacja indywidualnych programów wspierania
i korygowania rozwoju dziecka, programów autorskich oraz realizacja ekologicznych, zdrowotnych
i profilaktycznych programów ogólnopolskich. Osiągnięcia dzieci są prezentowane w ogólnie dostępnych
pomieszczeniach przedszkolnych tj. korytarz (zdjęcia z ważnych wydarzeń przedszkolnych, ogłoszenia o wynikach
w konkursach, przeglądach, wycinki prasowe o sukcesach wychowanków oraz na stronie
www.ppskomlin.szkolnastrona.pl.
Powyższe informacje wskazują na wysoki stopień spełniania wymagania przez przedszkole.
Poziom spełniania wymagania: B

Wymaganie: Dzieci są aktywne
Komentarz:
Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych w przedszkolu, dzięki bogatej ofercie zajęć,
oraz motywacyjnemu systemowi nagradzania wdrożonemu w placówce. Są efektywnie zachęcane
do działań na rzecz własnego rozwoju.
Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych w przedszkolu. Dzieci w wywiadzie deklarują,
że najbardziej lubią zabawy i zajęcia o których mogą sami decydować. Wśród ulubionych zabaw wymieniają:
zespołowe budowanie z klocków, tworzenie wspólnych prac zespołowych (gier planszowych, książeczek
rysunkowych), zabawy wokalne, muzyczne, tematyczne, ruchowe. Ich ulubionymi zajęciami są: słuchanie bajek,
oglądanie książek, encyklopedii, albumów, wycieczki, udział w teatrzykach, koncertach muzycznych, konkursach,
imprezach przedszkolnych, spotkaniach z ciekawymi ludźmi. Ponadto, jak twierdzą, i lubią pomagać
w przygotowywaniu zajęć i sprzątaniu po nich, pełnić rolę dyżurnego. Wszyscy ankietowani rodzice (62 z 62)
deklarują, że ich dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach z oferty podstawowej (bez dodatkowych opłat). 33 z 62
deklaruje, że chętnie uczestniczy w zajęciach z oferty dodatkowej (za dodatkową opłatą). 29 z 62 z nich twierdzi,
że robi to zdecydowanie niechętnie. Ankietowani nauczyciele (7 z 7) wskazują, że dzieci są aktywne na zajęciach,
chętnie biorą w nich udział, udzielają odpowiedzi na zadawane pytania, wykonują polecenia, są nimi
zainteresowane, aktywnie włączają się do realizacji zadań i podejmują różne formy aktywności (słownej, ruchowej,
matematycznej, plastycznej, muzycznej, poznawczej). Zdaniem partnerów, dzieci bardzo chętnie uczestniczą
w zajęciach w przedszkolu, gdyż w placówce zawsze dzieje sie coś ciekawego. W przedszkolu prowadzi się
zajęcia plastyczne, muzyczne, matematyczne, przyrodnicze z wykorzystaniem metod aktywizujących. Dzieci mają
Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 9 / 21bezpośredni dostęp do ciekawych pomocy dydaktycznych, materiałów plastyczno - konstrukcyjnych. Bardzo lubią
wychodzić na spacery, wycieczki wyjeżdżać w ciekawe miejsca, spotykać się z ciekawymi ludźmi, uczestniczyć
w organizowanych konkursach. Pracownicy niepedagogiczni w wywiadzie twierdzą, że dzieci bardzo chętnie
uczestniczą w zajęciach z oferty podstawowej. Zajęcia te, ich zdaniem, rozwijają u dzieci wszechstronną
aktywność, wyposażają je w wiedzę i umiejętności, uczą współpracy, rozwijają zainteresowania. Nauczycielki
na zajęciach stosują różnorodne, aktywne metody i formy pracy, wykorzystują ciekawe środki dydaktyczne,
dostosowują zadania do możliwości dzieci. Motywują dzieci do działań poprzez organizację zajęć poza placówką
w miejscach tj.: łąka, sad, stadion, biblioteka, ośrodek zdrowia, zakład weterynaryjny, kwiaciarnia, poczta, szkoła,
zakład mechaniczny. Zapraszają na zajęcia przedstawicieli różnych zawodów tj.: policjant, strażak, pielęgniarka,
leśniczy, ratownik medyczny. Wskazują, że dzieci również bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach z oferty
dodatkowej tj.: zajęcia języka angielskiego. Zajęcia te, jak twierdzą, rozwijają umiejętności dzieci i wspomagają ich
rozwój. Są prowadzone w ciekawy sposób, z wykorzystaniem atrakcyjnych środków dydaktycznych oraz metod
i form pracy. Zdaniem wszystkich ankietowanych nauczycieli (7 z 7) dzieci są aktywne na ich zajęciach, są nimi
zainteresowane, chętnie biorą w nich udział, udzielając odpowiedzi na zadawane pytania, wykonując polecenia,
włączając się do realizacji zadań, podejmując różne formy aktywności. Nauczyciele w wywiadzie podają, że w celu
rozwijania aktywności dzieci placówka: stosuje na zajęciach aktywizujące metody pracy (pedagogika zabawy,
drama, burza mózgów, mapa mentalna, wspólne rysowanie, symulacje), realizuje programy z zakresu
bezpieczeństwa (,,Bezpieczne przedszkole” „Będę przedszkolakiem”), edukacji zdrowotnej („Mój Przyjaciel
Zdrojek”, ,,Bohaterowie Akademii Aquafresch”, ,,Bohaterowie Akademii Przedszkolaka”, ,,Czyste powietrze wokół
nas”), edukacji ekologicznej („Kubusiowi Przyjaciele Natury”, ,,Mały skrzat z ekologią za pan brat” ), prowadzi
zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowoprzyjętych. Organizuje konkursy przedszkolne (,,Jestem bezpieczny”) i bierze
udział w ogólnopolskich konkursach plastycznych (ogólnopolski konkurs plastyczny „Segregujemy odpady”, „Moja
przygoda ze Zdrojkiem”, „Moja przygoda z muzeum”, „Moja przygoda w krainie zdrowych zębów”), cyklicznych
konkursach profilaktycznych organizowanych przez pedagoga szkolnego i Gminną Komisję do spraw Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Skomlinie, festiwalach (,,Festiwal Piosenki Dziecięcej"). Ponadto
uczestniczy w cyklicznych koncertach muzycznych, przedstawieniach teatralnych (,,Art-re" z Krakowa, teatr
jednego aktora ,,Kacperka", teatr ,,Moralitet" z Białegostoku, teatrzykach w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu
w Skomlinie, zajęciach edukacyjnych w środowisku leśnym (wycieczka do Nadleśnictwa Wieluń na ścieżkę
edukacyjną w Szkółce Leśnej w Mierzycach ), w Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie - warsztaty ozdabiania
pisanek, Muzeum Ziemi Wieluńskiej w Wieluniu (produkcja papieru czerpanego), zajęciach w zakładzie produkcji
bombek w Krośnicach (ozdabianie jajek wielkanocnych). Organizuje spotkania z policjantami Komendy Policji
w Wieluniu, leśniczym z Nadleśnictwa Wieluń, żołnierzem 32 bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku, ratownikami
medycznymi, górnikiem, Orkiestrą Dętą ze Skomlina, zajęcia sześciolatków w Zespole Szkół w Skomlinie,
wycieczki do lokalnych punktów usługowych (kwiaciarnia, zakład mechaniki pojazdowej, poradnia stomatologiczna,
targ owocowo-warzywny, sklep spożywczy, kwiaciarnia), organizuje różnorodne kąciki w salach przedszkolnych,
gromadzi rekwizyty i przybory.
Dzieci są zachęcane do samodzielności w działaniach prorozwojowych. Dzieci, w wywiadzie twierdzą,
że same wybierają zabawy, w które lubią się bawić. Rodzice i partnerzy w wywiadach podają, że dzieci są
zachęcane do samodzielności w działaniach związanych z ich rozwojem. Jako przykłady w tym zakresie rodzice,
partnerzy, nauczyciele i dyrektor w wywiadach podają wdrażanie ich do samodzielnego wykonywania czynności
samoobsługowych i higienicznych, powierzanie im ról, organizowanie zabaw z wykorzystaniem odpowiednich
pomocy dydaktycznych, zabaw i zajęć rozwijających ekspresję słowną, muzyczną, ruchową, zespołowe tworzenie
prac plastycznych według własnych pomysłów. Nauczyciele i dyrektor w wywiadach podają ponadto,
że przedszkole zachęca dzieci do samodzielnego rozwijania się poprzez realizację programów edukacyjnych
motywujących dzieci do samodzielnego myślenia i działania oraz rozwiązywania problemów, organizację
konkursów rozwijających ich inwencję twórczą , pomysłowość oraz rozbudzających w nich wiarę we własne
możliwości, dostarczanie im różnorodnych bodźców, oddziałujących wielopłaszczyznowo na wszystkie sfery ich
rozwoju, rozbudzających dziecięcą ciekawość oraz chęć zdobycia nowych wiadomości i umiejętności
(różnorodność form zajęć, warunki, literatura, rekwizyty, komputery, pomoce itd.), stwarzanie im możliwości
samodzielnego organizowania zabaw tematycznych, badawczych, organizowania różnorodnych kącików w sali
oraz korzystania z technologii komputerowej poprzez zapewnienie dostępu do internetu. W czasie wszystkich (3
z 3) obserwowanych zajęć, nauczyciele zachęcali dzieci do samodzielnego wykonywania zadań. Przez większość
wszystkich zajęć prowadzili je tak, by dzieci mogły same wybierać zabawy, w które lubią się bawić.
Powyższe informacje wskazują na wysoki stopień spełniania wymagania przez przedszkole.
Poziom spełniania wymagania: B

Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 10 / 21Wymaganie: Respektowane są normy społeczne
Komentarz:
Wszystkie dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie. Nauczyciele podejmują efektywne,
systematyczne, planowe działania, mające na celu eliminowanie zachowań zagrażających bezpieczeństwu
oraz wzmacnianie pożądanych zachowań, głównie poprzez realizację programów wychowawczych
i profilaktycznych, wdrażanie dzieci do samooceny i stosowanie systemu nagród i kar. Wychowankowie są
współtwórcami zasad zachowania obowiązujących w placówce i znają funkcjonujące w placówce normy
zachowania. Przedszkole diagnozuje i ocenia efekty swej pracy wychowawczej z wykorzystaniem
wdrożonych procedur i w razie potrzeby modyfikuje działania w tym zakresie.
Dzieci mają poczucie bezpieczeństwa. Dzieci w wywiadzie jednogłośnie stwierdziły, że niczego się
w przedszkolu nie boją. Czują się tu bezpiecznie. Panie są zawsze z nimi i mogą zwrócić się do nich o pomoc.
Podczas ich pobytu w przedszkolu, budynek jest zamykany, a na placu zabaw jest kamera. Ankietowani rodzice
twierdzą, że ich dziecko czuje się bezpiecznie w przedszkolu i nigdy nie mówiło, że się boi (57 z 62), a 5 z 62
podaje, że raz lub kilka razy wspominało o lęku, ale wynikał on raczej z problemów adaptacyjnych niż poczucia
zagrożenia. Partnerzy, rodzice i pracownicy niepedagogiczni zgodnie twierdzą (wywiady), że dzieci czują się
w placówce bezpiecznie. Pracownicy niepedagogiczni podają (wywiad), że dzieci chętnie przychodzą
do przedszkola, bez oporów rozstają się z rodzicami. Niechętnie opuszczają przedszkole, wyrażając swoje
niezadowolenie kiedy rodzice zbyt wcześnie je odbierają. Są zadowolone, uśmiechnięte, pełne optymizmu,
aktywne w działaniach, chętnie podejmują zadania. Partnerzy, rodzice i pracownicy niepedagogiczni podają,
że w przedszkolu podejmuje się działania profilaktyczne i wychowawcze. W salach wywieszone są normy
zachowania ustalane wspólnie z dziećmi (,,Kodeksy przedszkolaka", ,,Kontrakty grupy"), a w ogrodzie
przedszkolnym regulamin odpowiedniego zachowania na placu zabaw. Sprzęty znajdujące się w przedszkolu
posiadają odpowiednie atesty i są dostosowane do wieku dzieci. Przedszkole inicjuje spotkania z przedstawicielami
instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo tj.: policja, służba zdrowia, straż pożarna, leśniczy, ratownik
medyczny, weterynarz. Przed każdą wycieczką kontrolowany jest stan techniczny autokarów. Na każdą wycieczkę
i dłuższy spacer zabierana jest apteczka pierwszej pomocy. Młodsze dzieci wychodzą na spacery z wężem
spacerowym. Na spacerach dziećmi opiekują się zawsze dwie panie. Drzwi wejściowe budynku przedszkola są
zamykane, zamontowany jest dzwonek przy drzwiach wejściowych. Zdaniem partnerów, dzieci wiedzą jak
bezpiecznie poruszać się po ulicy, w których miejscach wolno przechodzić, jak bezpiecznie spędzić wakacje, jak
zachowywać się w kontakcie z obcymi i nieznanymi zwierzętami. Wskazują iż dyrektor przedszkola współpracuje
z Powiatowym Urzędem Pracy w Wieluniu oraz wyższymi uczelniami zatrudniając stażystów i praktykantów w celu
zapewnienia lepszej opieki i bezpieczeństwa. Partnerzy i pracownicy niepedagogiczni podają ponadto,
że w przedszkolu funkcjonują procedury i regulaminy dotyczące bezpieczeństwa, plac zabaw i teren wokół
budynku jest ogrodzony. Dzieci dojeżdżające do przedszkola są pod stałą opieka pań podczas przejazdu.
Twierdzą, że wychowankowie placówki są otwarci, nie mają obaw w stosunku do dorosłych, chętnie wypowiadają
własne opinie i wyrażają swoje zdanie na temat tego co dzieje się w przedszkolu. Podanym przez partnerów
atutem przedszkola jest miły, życzliwy personel, do którego dzieci mogą się w każdej chwili zgłosić ze swoimi
zmartwieniami i problemami. Rodzice i pracownicy niepedagogiczni twierdzą również (wywiad), że w przedszkolu
realizowany jest program adaptacyjny dla najmłodszych dzieci. Placówka posiada certyfikat: ,, Bezpieczne
przedszkole”. Co roku przeprowadzana jest w przedszkolu próbna ewakuacja na wypadek pożaru oraz spotkania
i festyny ze strażakami. W pomieszczeniach wyznaczona jest i oznakowana droga ewakuacyjna. W salach
znajdują się, znane dzieciom numery alarmowe. Pracownicy niepedagogiczni wskazują także, że w przedszkolu
dba się o bezpieczeństwo dzieci również poprzez wprowadzenie zasady odbierania dzieci z przedszkola przez
osobę pełnoletnią, upoważnioną przez rodzica (opiekuna prawnego), zabezpieczenie drabinkami i osłonami
grzejników, dostosowanie do wzrostu dzieci sprzętu i mebli przedszkolnych, korzystanie ze sprzętu posiadającego
odpowiednie atesty. W przedszkolu, jak twierdzą pracownicy niepedagogiczni w wywiadzie, nie ma miejsc,
w których częściej niż gdzie indziej zdarzałyby się zachowania niewłaściwe. Dyrektor w ankiecie deklaruje,
że w przedszkolu w tym lub poprzednim roku szkolnym nie zdarzyły się żadne wypadki, w których poszkodowane
było dziecko. W czasie obserwowanych zajęć nauczyciele dbali o fizyczne i/lub emocjonalne bezpieczeństwo
dzieci. Pomieszczenia, w których przebywają dzieci oraz plac zabaw (obserwacja placówki) są miejscami
bezpiecznymi. Stan techniczny urządzeń, przyborów jest prawidłowy i systematycznie kontrolowany przez
inspektora bhp. Kaloryfery i okna zabezpieczone drabinkami. Meble tj. stoły i krzesła dostosowano do wieku
i wzrostu dzieci. Wszystkie urządzenia posiadają certyfikaty bezpieczeństwa.
W przedszkolu prowadzona jest diagnoza zachowań dzieci. Zdaniem wszystkich (62 z 62) ankietowanych
rodziców i dyrektora (ankieta), pracownicy przedszkola zwracają należytą uwagę na zachowania dzieci. Dyrektor
w ankiecie deklaruje, że przedszkole diagnozuje zachowania dzieci. Wszyscy (7 z 7) ankietowani nauczyciele
Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 11 / 21i nauczyciele w wywiadzie podają, że diagnoza zachowań dzieci prowadzona jest w przedszkolu systematycznie
i planowo, zgodnie z przyjętą w placówce procedurą diagnozowania. Dokonuje się jej w oparciu o program
wychowawczy realizowany w przedszkolu, systemy motywacyjne funkcjonujące w grupach, regulaminy
zachowania się w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas wycieczek i spacerów. Zachowania wszystkich dzieci
obserwowane są w różnych sytuacjach życia przedszkolnego np. podczas zabaw, zajęć, dyżurów, czynności
higieniczno - porządkowych, spacerów, wycieczek, uroczystości. Zebrane informacje odnotowuje się w arkuszach
obserwacji, a na ich podstawie nauczyciele opracowują indywidualne programy wspomagania rozwoju określające
kierunki pracy z dziećmi (w tym kierowanie dzieci do specjalistów, tworzenie zespołów pomocy psychologiczno –
pedagogicznej dla dzieci posiadających opinie). Wyniki diagnozy omawia się na spotkaniach rady pedagogicznej.
Rodzice informowani są o postępach i osiągnięciach dzieci podczas zebrań lub kontaktów indywidualnych.
W przedszkolu podejmuje się działania wychowawcze mające na celu zmniejszanie zagrożeń oraz
wzmacnianie pożądanych zachowań. Rodzice, pracownicy niepedagogiczni nauczyciele i dyrektor w wywiadach
wskazują, że przedszkole wzmacnia zachowania pożądane poprzez realizację programów wychowawczych
i profilaktycznych, w tym programów z zakresu ekologii, bezpieczeństwa i zdrowia, wdrożenie kodeksów norm
i zasad postępowania, stosowanie systemu kar i nagród. Rodzice i pracownicy niepedagogiczni w wywiadach
wskazują też na organizację spotkań z przedstawicielami instytucji tj.: straż pożarna, policja, służba zdrowia,
cyklicznych spotkań informacyjnych z rodzicami, wdrażanie dzieci do samooceny. Rodzice twierdzą (wywiad),
że w przedszkolu wzmacnia się pożądane zachowania dzieci także poprzez organizację teatrzyków, rejestr
dobrych i złych zachowań, realizację konkursów z zakresu ekologii, bezpieczeństwa i zdrowia, spacerów,
wycieczek po okolicy, udział w akcjach sportowych i charytatywnych. Pracownicy niepedagogiczni w wywiadzie
wskazują iż w przedszkolu eliminuje się niewłaściwe zachowania dzieci i wzmacnia zachowania pożądane również
poprzez organizację zajęć z psychologiem. Zgodnie z deklaracją nauczycieli w wywiadzie, przedszkole reaguje
na zachowania wychowanków zagrażające bezpieczeństwu innych dzieci poprzez rozmowy indywidualne
(doraźne) z dzieckiem podczas, której uświadamia się mu zagrożenia wynikające z jego niewłaściwego
zachowania i zachęca do samooceny własnego zachowania. Na inne zachowania niepożądane wychowawczo,
zdaniem nauczycieli i dyrektora (wywiady), reaguje się poprzez stosowanie systemu kar tj.: kącik ciszy,
odmówienie przyjemności, odbieranie przywileju, pełnienie roli „ochroniarza” – dziecko znajduje się blisko
nauczyciela, rozmowa dyscyplinująca, odsunięcie od zabawy, poinformowanie rodziców o złym zachowaniu
dziecka. Nauczyciele i dyrektor w wywiadach podają, że w przedszkolu wzmacnia się pożądane zachowania dzieci
poprzez wskazywanie pozytywnych wzorów z literatury dziecięcej oraz pozytywnych postaw kolegów z grupy
i nauczycieli. Dyrektor wskazuje ponadto (wywiad) na stosowanie pozytywnych wzmocnień pożądanych zachowań
poprzez docenianie wysiłku dziecka, indywidualne podejście do dzieci, motywowanie i ukierunkowywanie dzieci,
organizowanie sytuacji edukacyjnych uczących bezpiecznych zachowań. Zwraca uwagę na wprowadzenie tablic
z imionami wzorowych przedszkolaków. Aby radzić sobie z niepożądanymi zachowaniami dzieci przedszkole, jak
informuje dyrektor (wywiad), opracowuje i realizuje własne programy wychowawcze i profilaktyczne, diagnozuje
zachowania dzieci i wzmacnia ich motywację do eliminowania złych zachowań. Na wszystkich (3 z 3)
obserwowanych zajęciach nauczyciele wzmacniali pożądane zachowania stosując pochwały, pozytywne wzorce,
docenianie wysiłku dziecka w wykonanie zadania, reagowali na nieprawidłowe zachowania odwołując się do umów
zawartych z grupą. Podczas największego zagęszczenia na placu zabaw nie dochodziło do rażących zachowań
agresywnych, dzieci umiejętnie korzystały z urządzeń. Nauczyciele i pracownicy obsługi szybko i zdecydowanie
reagowali na zachowania niepożądane, stosując przyjęty system kar - rozmowa z dzieckiem, upomnienie,
przypomnienie zasad korzystania z urządzeń (obserwacja placówki).
Dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. Dzieci w wywiadzie deklarują, że wiedzą, jak należy
zachować się podczas posiłków (kulturalnie spożywać posiłki - nie należy rozmawiać, kręcić się na krzesłach,
poprawnie posługiwać się łyżką, widelcem, nie wstawać od stołu, stosować formy grzecznościowe); w czasie zajęć
(przestrzegać zasad obowiązujących w grupie, uważnie słuchać i wykonywać polecenia, nie przeszkadzać sobie
nawzajem, zgodnie współdziałać, pomagając sobie i wspierając się); na spacerach (przestrzegać zasad ruchu
drogowego, iść w parach nie dokuczając sobie wzajemnie, prowadzić rozmowy nie przekrzykując się nawzajem).
Ponadto, jak twierdzą należy zwracać uwagę na niewłaściwe zachowania innych. Zdaniem wszystkich (62 z 62)
ankietowanych rodziców, ich dzieci są jasno informowane, jakich zasad postępowania należy przestrzegać.
Wszyscy (7 z 7) ankietowani nauczyciele deklarują, że dzieci znają zasady, których się od nich oczekuje. W czasie
obserwacji zajęć nie zauważono dzieci przejawiających zachowania rażąco odbiegające od norm. Stwierdzono iż
dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. Znają tworzony wspólnie kontrakt grupowy, potrafią się
odwoływać do ustalonych zasad i reguł. Znają przedszkolny system nagród i kar. Reagują na uwagi ze strony
nauczyciela, woźnej, korygują swoje zachowanie. Właściwie reagują, widząc niewłaściwe zachowanie kolegów.
W czasie zabaw na placu przedszkolnym, nie zauważono zachowań niezgodnych z pożądanymi i ogólnie
przyjętymi normami. Stwierdzono, że dzieci przestrzegają regulaminu korzystania z urządzeń, szybko reagują
na polecenia nauczycielki lub personelu. Samodzielnie rozwiązują sytuacje konfliktowe upominając się wzajemnie
o przestrzeganiu zasady prawidłowego zachowania się.

Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 12 / 21W przedszkolu analizuje się i ocenia podejmowane działania wychowawcze.

Nauczyciele, jak podają w wywiadzie, dokonują analizy działań podejmowanych dla eliminowania zagrożeń i wzmacniania właściwych
zachowań w wyniku ewaluacji wewnętrznej. Określa się cel prowadzonych ewaluacji, przedmiot badań i metody
badawcze, a na podstawie zebranych informacji precyzuje wnioski i rekomendacje do dalszej pracy. Dyrektor
deklaruje (wywiad), że działania wychowawcze podejmowane przez przedszkole były poddawane analizie i ocenie
w wyniku wdrożonej procedury ewaluacyjnej z uwzględnieniem opinii wychowanków, rodziców, nauczycieli.
Twierdzi, że analiz takich dokonuje każdy nauczyciel oraz zespoły ewaluacyjne w sposób ciągły oraz według
potrzeb. Analizy działań wychowawczych dokonuje się na półrocznym i rocznym posiedzeniu rady pedagogicznej.
W ostatnim czasie w przedszkolu przeprowadzono ewaluacje wewnętrzne w zakresie obszarów: Dzieci nabywają
wiadomości i umiejętności i W przedszkolu respektowane są normy społeczne. Na podstawie analizy wyników
sprecyzowano wnioski i wdrożono działania je realizujące. I tak, w zakresie realizacji wniosku: - zachodzi
konieczność zmodyfikowania form pracy z dzieckiem nieśmiałym (w grupach starszych) w celu stwarzania sytuacji
sprzyjającej jego aktywności, wdrożono nowe metody pracy z dziećmi, ze szczególnym uwzględnianiem metod
aktywizujących, rozwijających twórcze myślenie oraz metod twórczego rozwiązywania problemów, poprzez które
dzieci nieśmiałe uczyły się współpracy z rówieśnikami; w zakresie realizacji wniosku: - świadomość dzieci na temat
bezpieczeństwa jest zbyt niska, wdrożono program "Bezpieczny przedszkolak", poszerzono ofertę spotkań
z policjantem, strażakiem , lekarzem, ratownikiem medycznym, rehabilitantem, żołnierzem, weterynarzem,
leśnikiem (dokumentacja ewaluacji wewnętrznej przedszkola).
Działania mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań są w razie
potrzeby modyfikowane. Zdaniem, partnerów (wywiad) przedszkole poprawia te sposoby przeciwdziałania
niepożądanym zachowaniom i wzmacniania pożądanych, które okazują się nieskuteczne. Nauczyciele i dyrektor
w wywiadach podają, że na skutek analizy działań podejmowanych dla eliminowania zagrożeń i wzmacniania
właściwych zachowań zaszła potrzeba ich modyfikacji. Ujednolicono system nagród i kar stosowanych w grupach,
zmodyfikowano stosowane w placówce metody i techniki radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci.
Wprowadzono więcej zabaw relaksacyjnych i integracyjnych na zajęciach, zakupiono bajki terapeutyczne.
W kącikach dla rodziców zamieszczono artykuły promujące pozytywne wzorce zachowań oraz zdrowy
i ekologiczny tryb życia. Ponadto, jak podają nauczyciele (wywiad), opracowano i wdrożono kodeksy zachowania
(kodeks przedszkolaka, małego ekologa, zdrowego przedszkolaka), procedury w zakresie bezpieczeństwa
(procedura postępowania w sytuacji zaistnienia wypadku wychowanka, procedura zapewnienia bezpieczeństwa
dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu, procedura spacerów i wycieczek, procedura przyprowadzania
i odbierania dzieci z przedszkola, procedura tworzenia zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania dzieci
w Publicznym Przedszkolu w Skomlinie, procedura postępowania w przypadku złego stanu zdrowia dziecka),
zainstalowano dzwonek przy drzwiach wejściowych w celu utrudnienia dostępu do budynku osobom postronnym.
W celu eliminowania zagrożeń i wzmacniania właściwych zachowań zostały również opracowane i wdrożone
programy własne tj. „Jestem bezpieczny na drodze”, „ Przedszkolaki przyjaciółmi przyrody”, program adaptacyjny
„,Będę przedszkolakiem", wzbogacono tematykę wychowawczo - profilaktycznych teatrzyków przedszkolnych,
zorganizowano spotkania z pracownikami służby zdrowia, leśniczym, strażakiem i policjantem . Dyrektor
w wywiadzie wskazuje również na przeprowadzenie szkolenia rady pedagogicznej na temat „ Agresywne
zachowania dzieci - strategia pracy nad zmianą zachowania”, spotkań z rodzicami z udziałem specjalistów nt. ,,Mój
mały urwis, jak radzić sobie z negatywnym zachowaniem dziecka”, „ Dzieci potrzebują granic”.
Powyższe informacje wskazują na wysoki stopień spełniania wymagania przez przedszkole.
Poziom spełniania wymagania: B

Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 13 / 21Obszar: Zarządzanie
Wymaganie: Funkcjonuje współpraca w zespołach

Komentarz:
W przedszkolu funkcjonują zespoły zadaniowe. Dyrektor, aby pobudzić pracę zespołową, akceptuje
spontaniczną aktywność pracowników. Efekty pracy są analizowane i oceniane w procesie bieżącego
zarządzania placówką i wewnętrznego nadzoru. Działania dyrektora przyczyniają się do rozwijania
kreatywności nauczycieli. Nauczyciele biorą współodpowiedzialność za pracę przedszkola. Uczestniczą
w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego, zdobywają dodatkowe kwalifikacje.
W przedszkolu funkcjonują zespoły zadaniowe, o czym informują dyrektor i nauczyciele. Wszyscy członkowie
rady pedagogicznej (7 z 7) wskazują, że dyrektor zachęca ich do współpracy z innymi pracownikami
w rozwiązywaniu problemów przedszkola. W ankiecie Dyrektor informuje, że akceptuje spontaniczną aktywność
nauczycieli, aby pobudzić pracę zespołową w przedszkolu i stwierdza, że większość nauczycieli angażuje się
w wysokim stopniu w pracę zespołów funkcjonujących w przedszkolu. Nauczyciele wymieniają następujące
zespoły zadaniowe aktywnie działające w przedszkolu: programowe (pracujące nad treściami nauczania),
wychowawczy i profilaktyczny, zarządzający przedszkolem (planowanie i organizacja działalności), szkoleniowe
(doskonalenie zawodowe nauczycieli), zespół do spraw ewaluacji, udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej i zespoły powoływane doraźnie: zespół do organizowania imprez przedszkolnych, do spraw
promocji placówki, do spraw organizacji konkursów.
Efekty pracy są analizowane. Dyrektor i nauczyciele informują, że efekty pracy zespołów są analizowane przez
członków tych zespołów. Odbywa się to w procesie bieżącego zarządzania placówką. Wyniki pracy zespołów są
analizowane przez członków zespołów oraz oceniane przez radę pedagogiczną. Nauczyciele wywiązują się
z podjętych zobowiązań oraz czują się odpowiedzialni za pracę przedszkola jako całości. Nauczyciele informują,
że w przedszkolu działa odpowiednia liczba zespołów zadaniowych.
Działania dyrektora przyczyniają się do rozwijania kreatywności nauczycieli, o czym informują dyrektor
i nauczyciele. Dyrektor, w celu rozwijania kreatywności nauczycieli, podejmuje działania takie jak: doskonalenie
nauczycieli z zakresu ciekawych form i metod pracy; wspieranie pomysłów nauczycieli; inicjowanie nowych działań;
stwarzanie warunków i zachęcanie do współpracy; stosowanie jasnych i wspólnie wypracowanych kryteriów dobrej
pracy i oceny nauczyciela; różnicowanie dodatku motywacyjnego i gratyfikacji finansowych; promowanie
przykładów dobrej praktyki; dzielenie się wiedzą w doskonaleniu pracy; promowanie zmian w funkcjonowaniu
placówki; stwarzanie odpowiedniej atmosfery, klimatu pracy; udostępnianie fachowej literatury, prenumerat,
czasopism. Dyrektor zachęca nauczycieli do brania udziału w konkursach, uroczystościach, akcjach takich jak:
ogólnopolski konkurs wiedzy ogólnej: „Mały Geniusz”, ogólnopolski konkurs plastyczny „Mój Przyjaciel Zdrojek”,
„Segregujemy odpady”, „Moja przygoda ze Zdrojkiem”, „Moja przygoda z muzeum”, „Moja przygoda w krainie
zdrowych zębów”, „Mamo, tato wolę wodę”, „Akademia Super Przedszkolaka”; organizacji
wewnątrzprzedszkolnych konkursów plastycznych; udziału w spartakiadach sportowych; organizowania imprez,
uroczystościach i pikników dla rodziców: „Festiwal Piosenki Dziecięcej” dla dzieci z gminy Skomlin i Mokrsko, „
Wigilia dla ludzi starszych i samotnych” ze Skomlina, „Dzień Seniora” dla emerytów i rencistów; udziału
w festynach organizowanych corocznie przez „Miłośników Ziemi Skomlińskiej” - obchody 800-lecia miejscowości
Skomlin. Ponadto w przedszkolu organizowane są uroczystości: „Pasowanie na Przedszkolaka”, „Dzień Chłopca”,
„Andrzejki”, „Powitanie Jesieni”, „Dzień Pluszowego Misia”, „Mikołajki” , „Przegląd Kolęd i Pastorałek”, „Wigilia
w przedszkolu”, „Dzień Babci i Dziadka” połączony z balem karnawałowym, „Walentynki”, „Powitanie Wiosny”,
„Śniadanie wielkanocne”, „Dzień Matki”, „Pożegnanie Sześciolatków” i spotkania z udziałem rodziców: „Święto
Rodziny- Rodzinnie Zdrowo i Sportowo”, „Dzień Dziecka”, „ Ko,ko euro spoko”, „Dzień Matki”, „Dzień Rodziny”.
Dzieci uczestniczą w akcjach: „Góra Grosza”, „Szlachetna paczka”, „Zbieramy zużyte nakrętki”, „ Cała Polska
Biega”, „Sprzątanie Świata”; w wycieczkach: do Nadleśnictwa Wieluń, na „Leśną ścieżkę edukacyjną” w Szkółce
Leśnej w Mierzycach , Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie (warsztaty ozdabiania pisanek), Muzeum Ziemi
Wieluńskiej w Wieluniu (produkcja papieru czerpanego), Zakładu Produkcji Bombek w Krośnicach (ozdabianie jajek
wielkanocnych), „Jura Park” w Krasiejowie, Ogrodu Zoologicznego w Opolu, „Figloraju”, „Brykolandii”, kino Cinema
City w Częstochowie, gospodarstwa agroturystycznego „Cicho – sza” w Niedźwiedziach. Działania dyrektora
Raport z ewaluacji: Publiczne Przedszkole w Skomlinie 14 / 21

przyczyniają się do rozwijania kreatywności nauczycieli. Wszyscy ankietowani nauczyciele informują, że dyrektor
inspiruje kreatywne zachowania pracowników przedszkola poprzez stosowanie zachęty, pochwały, nagrody,
dodatku motywacyjnego, zakup fachowej literatury i czasopism oraz finansowanie szkoleń. Dyrektor akceptuje
spontaniczną aktywność i uwzględnia propozycje nauczycieli dotyczące tematyki szkoleń wewnętrznych. Zdaniem
nauczycieli uczestniczących w wywiadzie służy temu systematyczne organizowanie rad szkoleniowych, współpraca
w zakresie realizacji uroczystości przedszkolnych, angażowanie nauczycieli do współpracy poprzez delegowanie
uprawnień oraz tworzenie przez dyrektora atmosfery sprzyjającej rozwijaniu inwencji twórczej nauczycieli. Dyrektor
podaje przykłady kreatywnych działań nauczycieli w przedszkolu: realizacja autorskich programów edukacyjnych
z zakresu ekologii: „Mały skrzat z ekologią za pan brat”, programu adaptacyjnego „Będę przedszkolakiem”,
organizacja spotkań z ciekawymi ludźmi, wycieczek do lasu, wyspecjalizowanych gospodarstw agroturystycznych,
organizacja cyklicznych audycji umuzykalniających. Nauczyciele organizują międzygminne przeglądy „Festiwal
Piosenki Dziecięcej”, szkolenia rady pedagogicznej i warsztaty dla dzieci i rodziców z pracownikami poradni
psychologiczno - pedagogicznej, ciekawe zajęcia z obszaru aktywności poznawczej (zabawy badawcze),
artystycznej (zajęcia umuzykalniające), zajęcia otwarte dla rodziców. Uczestniczą w akcjach charytatywnych.
Organizują pikniki i festyny dla rodziców. Do działań kreatywnych nauczycieli można zaliczyć akcję: „Rodzice
czytają - dzieci słuchają”, „Książka z której wyrosłem”, „Wigilia dla ludzi starszych i samotnych” ze Skomlina.
Nauczyciele biorą współodpowiedzialność za pracę przedszkola i uczestniczą w formach doskonalenia
zawodowego dotyczących metod i form współpracy. Dyrektor i członkowie rady ped

NA GÓRĘ