Realizowany program wychowania przedszkolnego
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Praca wychowawczo-kształcąca w Przedszkolu Publicznym w Skomlinie planowana jest zgodnie z Nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego. Nasze przedszkole w równej mierze pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych
Realizujemy programy zgodne z nową podstawą programową:
- „Nasze przedszkole” – Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci – Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska
- "Będę przedszkolakiem" -Program adaptacyjny
- " Przedszkolaki! Abecadło to jest liter zgodne stadło - wsztsrkie stoją gzrecznie w rządku w zgrabnym szyku i porządku..." - Program logopedyczny
ADAPTACJA to proces bądź wynik procesu uzyskiwania równowagi między potrzebami jednostki, a warunkami otoczenia. Inaczej mówiąc jest to przystosowanie w szerokim znaczeniu. Przystosowanie do nowych osób, sytuacji i nieznanych warunków przedszkolnych.
Rozpoczęcie przez dzieci edukacji przedszkolnej to moment przełomowy w ich życiu. Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Dlatego tak ważne jest, aby ta poważna zmiana dokonywała się w sposób łagodny i wynikała z reguł i potrzeb natury.
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego jak ważne w życiu naszego dziecka jest zaspokojenie podstawowej potrzeby psychicznej – poczucia bezpieczeństwa. Dziecko najbezpieczniej czuje się przy mamie, dlatego gdy dziecko musi iść do przedszkola czuje lęk przed nieznanym, tym co nowe i utratą mamy. Dzieci na nowe sytuacje reagują: płaczem , wycofaniem, zaburzeniem funkcjonowania.
Dlatego tak ważne jest, aby moment przekraczania progu przedszkola przebiegał jak najłagodniej w atmosferze bezpieczeństwa i otworzenia na potrzeby dziecka.
W chwili zapisania dziecka do przedszkola placówka bierze odpowiedzialność wspólnie z rodzicami za bezstresowe wprowadzanie dziecka do przedszkola i uczynienie go przedszkolakiem. Aby proces adaptacyjny dziecka przebiegał sprawnie musi zaistnieć ścisła współpraca pomiędzy rodzicami, a pracownikami przedszkola. Ich wspólny wysiłek ułatwi dziecku akceptację nowej rzeczywistości. Aby te ważne doświadczenia społeczne dla każdego dziecka były pozytywne, starania nauczycieli i personelu przedszkola należy podjąć wspólnie z rodzicami.
CELE PROGRAMU
Nowa Podstawa Programowa
Obszar edukacyjny |
Wiadomości i umiejętności - wymagania |
1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
|
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią 2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych; 3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych 4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, 5) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje. |
2.Kształtowanie czynności samoobsługowych nawyków higienicznych |
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby; 2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie; 3) samodzielnie korzysta z toalety; 4) samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież; 5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu. |
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
|
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym; 2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji; 3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach; 4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach. |
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują |
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) przewiduje w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzonych i obserwowanych zmianach); 2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne; 3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać,
|
5. Wychowanie zdrowotne |
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia; 2) dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne; 3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo; 4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej. |
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. |
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić; 2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu; 3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich; 4) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości); 5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu, ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie. |
7.Wychowanie przez sztukę -dziecko widzem
|
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie; 2) odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami |
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec |
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu; 2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc; 3) tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem; 4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej. |
9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
|
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) przejawia w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu; 2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych; 3) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz). |
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
|
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje 2) używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania; 3) interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają |
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
|
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę; 2) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu |
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
|
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie; 2) wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (Światło, temperatura, wilgotność); 3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt |
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz |
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego; 2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych, 3) ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi; 4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu 5) wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia krokami, stopa za stopą; 6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy |
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
|
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; 2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania; 4) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania 5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami; 6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy 7) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, |
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
|
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1) wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują; 2) zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka; 3) wie, jakiej jest narodowości, ze mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa; 4) nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, ze Polska należy do Unii Europejskiej; 5) wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa. |